Návrh na změnu
zákona 586/1992 Sb. o daních z příjmů v platném znění
Předkládá Unie výtvarných umělců České republiky
ÚVOD
Reforma veřejných financí se dotkne i daňových zákonů a
postavení tvůrčích (včetně uměleckých) profesí,
spadajících do kategorie osob samostatně výdělečně
činných. Uvítali bychom spolupráci na lepší právní
úpravě postavení tvůrců v tzv. svobodném povolání.
Předpokládané změny (postupné zvyšování základu pro
výpočet sociálního a zdravotního pojištění, zavedení
minimální daně) chceme u námi reprezentovaných profesí
vyvážit rozšířenou možností nebýt účetní jednotkou,
tedy využívat paušálně stanovených nákladů, jak to
předpokládala zveřejněná předešlá verze daňové politiky
2003-2006 (prosinec 2002). Navrhujeme v § 7 odst. 9 bod b)
zákona o dani z příjmů rozdělit na dva body a odlišit tak
ba) danění příjmů autorů (tvůrců) s uplatněním
nákladů ve dvojnásobné výši, tedy 60 % a bb) danění
příjmů dědiců majetkových práv k autorským dílům s
uplatněním nákladů ve výši stávajících 30 %.
NÁVRH
§ 7, odst. 9 - nové znění
(9) Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené
na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit
výdaje s výjimkou uvedenou v § 12 ve výši
a) 50 % z příjmů zemědělské výroby, lesního a vodního
hospodářství, 7)
b) z příjmů uvedených v odstavci 2 písm. a), s výjimkou
příjmů podle odstavce 8
ba) 60 % autoři
bb) 30 % dědici majetkových práv k autorským dílům
c) 25 % z příjmů ze živností, z jiného podnikání podle
zvláštních předpisů a z příjmů uvedených v odstavci 2
písm. b) a c),
d) 25 % z příjmů z činností, které nejsou živností ani
podnikáním podle zvláštního právního předpisu 66) uvedených
v odst. 2 písm. d).
ZDŮVODNĚNÍ
Dosavadní úprava, umožňující, aby osoby samostatně
výdělečně činné nebyly účetními jednotkami, ale
uplatňovaly výdaje paušální částkou, rozlišuje příjmy
ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství
(paušál 50 %), příjmy z užití nebo poskytnutí práv z
průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, autorských
práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to
včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a
rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem
(paušál 30 %) a příjmy z živností nebo z činností, které
nejsou živností ani podnikáním (paušál 25 %).
Přitom činnosti vymezené § 7, odst. 2 písm. a) zákona o
daních z příjmů (a vykazované pod bodem „D“ v daňovém
přiznání) zahrnují jak autory, tak i dědice majetkových
práv k autorským dílům. Je zřejmé, že náklady dědiců
jsou z principu nižší než náklady autorů samotných. Proto
paušální odečet nákladů využívali především autoři,
kteří se kromě své tvorby věnovali i jiné příbuzné
činnosti (výuka apod.), nikoliv ti, pro něž příjem ze
samostatné činnosti byl příjmem hlavním. Navrhovaná úprava
odlišuje autory a dědice a umožní tak rozšířit okruh
těch, kdo paušální odečet nákladů mohou využít.
Z hlediska daňových výnosů nebude mít změna podle našeho
odhadu negativní dopad, dokonce lze předpokládat mírné
zvýšení výnosu (a to i bez předpokládané minimální daně
pro OSVČ), protože uplatnění paušálních výdajů, ať už
z tvůrčí činnosti jako hlavního zdroje příjmů, zejména
pak u souběhu činnosti (např. s výukou) téměř nemůže
vést ke ztrátě a neplacení daně. Také daňové přiznání
tvůrčí OSVČ, která paušálu použije, bude jednoduché a
přehledné, stejně tak jako navazující platby pojistného.
Jde o významný přínos k zjednodušení agendy spojené s
uměleckou tvorbou.
Rozšíření možnosti využít paušálního odpočtu nákladů pro osoby samostatně výdělečně činné v umělecké tvorbě zohlední samu podstatu této činnosti, která předpokládá mnohdy svým způsobem zvláštní přístup k okolnímu světu. Navrhované řešení umožní tvůrčím profesím věnovat se intenzívněji činnostem, jejichž výsledky naplňují duševním bohatstvím život celé společnosti.
Novou úpravu nevyužijí příjmově silní umělci, umělci
činní prostřednictvím agentur a většina architektů; ti
účtují v soustavě jednoduchého nebo podvojného
účetnictví.