Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
P r a h a

V Praze dne 4. září 2003

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,

v souvislosti s reformou veřejných financí podáváme návrh na drobnou změnu zákona o daních z příjmů týkající se té části osob samostatně výdělečně činných, jejíž podstatnou část reprezentujeme - tvůrčích uměleckých profesí ve svobodném povolání.

Reforma veřejných financí se ani v našem případě nedotkne neobyčejně úspěšných, případně módních uměleckých špiček, ale ponejvíce té části tvůrců, jejichž vlastní tvorba je pouze v dotyku nebo výjimečně i v rozporu s komercí. Nejen typem činnosti (tedy činností upravenou autorským zákonem), ale především tímto postojem se tato skupina osob samostatně výdělečně činných odlišuje od jiných OSVČ (např. od živnostníků).

Máme za to, že jen množství tvořivého úsilí dává vyrůstat špičkovým jedincům a samo vytváří pro celou pospolitost kultivované prostředí. Proto navrhujeme u kategorie tvůrčích uměleckých profesí doprovodit nezbytné obecné povinnosti vyplývající z reformy veřejných financí (nevyhnutelné zvyšování základu pro výpočet pojistného, minimální daň aj.) zjednodušením, spočívajícím v možnosti využít vyššího paušálu nákladů (50 % místo stávajících 30 %).

Věříme, že posoudíte náš návrh z hlediska celé reformy a že zjednodušení, které vyváže předmětnou skupinu OSVČ z povinnosti být účetní jednotkou a umožní soustředit se více na vlastní tvorbu, podpoříte.

S pozdravem

Václav K u b á t
předseda Rady UVU ČR


Návrh na změnu zákona 586/1992 Sb. o daních z příjmů v platném znění
Předkládá Unie výtvarných umělců České republiky

ÚVOD

Reforma veřejných financí se dotkne i daňových zákonů a postavení tvůrčích (včetně uměleckých) profesí, spadajících do kategorie osob samostatně výdělečně činných. Uvítali bychom spolupráci na lepší právní úpravě postavení tvůrců v tzv. svobodném povolání. Předpokládané změny (postupné zvyšování základu pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění, zavedení minimální daně) chceme u námi reprezentovaných profesí vyvážit rozšířenou možností nebýt účetní jednotkou, tedy využívat paušálně stanovených nákladů. Navrhujeme v § 7 odst. 9 bod b) zákona o dani z příjmů sloučit bod a) a bod b).

NÁVRH (změny vyznačeny tučně)

§ 7, odst. 9 - nové znění
(9) Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit výdaje s výjimkou uvedenou v § 12 ve výši
a) 50 % z příjmů zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství 7) a z příjmů uvedených v odstavci 2 písm. a), s výjimkou příjmů podle odstavce 8
b) zrušen
c) 25 % z příjmů ze živností, z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a z příjmů uvedených v odstavci 2 písm. b) a c),
d) 25 % z příjmů z činností, které nejsou živností ani podnikáním podle zvláštního právního předpisu 66) uvedených v odst. 2 písm. d).

ZDŮVODNĚNÍ

Dosavadní úprava, umožňující, aby osoby samostatně výdělečně činné nebyly účetními jednotkami, ale uplatňovaly výdaje paušální částkou, rozlišuje příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství (paušál 50 %), příjmy z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem (paušál 30 %) a příjmy z živností nebo z činností, které nejsou živností ani podnikáním (paušál 25 %).

Minulá právní úprava (speciální daň z literární a umělecké činnosti, platná do r. 1992) stanovila rozmezí paušálních nákladů od 30 do 60 %. Nejvyšší sazba (60 %) se týkala děl sochařských. Rozbor současných nákladů sochařského oboru medailérství naznačuje zvýšení podílu nákladů k autorské odměně asi o 20 %, překračuje nyní 80 % celkových účtovaných nákladů. Podobný posun nastal prakticky u všech oborů. Navržený střed - 50 % - umožní podstatné části umělecké obce tuto jednoduchou možnost vykazování nákladů využít.

Z hlediska daňových výnosů nebude mít změna podle našeho odhadu negativní dopad, dokonce lze předpokládat mírné zvýšení výnosu, protože uplatnění paušálních výdajů, ať už z tvůrčí činnosti jako hlavního zdroje příjmů, zejména pak u souběhu činnosti (např. s výukou) téměř nemůže vést ke ztrátě a tedy k neplacení daně. Také daňové přiznání tvůrčích OSVČ, které paušálu použijí, bude jednoduché a přehledné, stejně tak jako navazující platby pojistného. Jde o významný přínos k zjednodušení agendy spojené s uměleckou tvorbou.

Návrh jsme v obdobné formě podali již 30. června t.r. vládě ČR. Byl postoupen Ministerstvu financí. Ministerstvo vzalo podnět na vědomí, ale chce se jím zabývat až "v kontextu nové úpravy daní z příjmu" s předpokládanou účinností k 1.1.2006. V odpovědi z 30.7.2003, čj. 531/61 857/2003 je dále uvedeno: "Realizace Vámi požadované změny zákona o daních z příjmů v rámci současně projednávané reformy veřejných financí není již z hlediska postavení Ministerstva financí v legislativním procesu možná a s přihlédnutím k relativně malému počtu poplatníků, jichž se tento návrh týká (7 730 poplatníků z celkového počtu 1,5 mil. poplatníků) není z hlediska veřejných rozpočtů ekonomicky odůvodnitelná."

Právě výše uvedené konstatování nás vedlo k podání návrhu Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Navrhovaná změna není z hlediska daňových výnosů významná, je však neobyčejně významná pro zlepšení podmínek práce tvůrčích umělců a není na úkor jiných sociálních skupin.

Rozšíření možnosti využít paušálního odpočtu nákladů pro osoby samostatně výdělečně činné v umělecké tvorbě zohlední samu podstatu této činnosti, která předpokládá mnohdy svým způsobem zvláštní přístup k okolnímu světu. Navrhované řešení umožní tvůrčím profesím věnovat se intenzivněji činnostem, jejichž výsledky naplňují duševním bohatstvím život celé společnosti.