N á v r h
Unie výtvarných umělců České republiky pro Radu uměleckých obcí ČR
Dokument RUO k reformě veřejných financí


Cíl: zveřejnit a na příslušná místa (vláda, parlament) doručit stanovisko a vlastní návrhy reprezentativního orgánu uměleckých obcí

Osnova:
- vyvrácení časové nevhodnosti vznesených požadavků ve stávající obtížné situaci
- 1 % státního rozpočtu na kulturu
- úprava zákona o daních z příjmů
- úprava zákona o sociálním pojištění
- zastoupení RUO v tripartitě
- systém PPP a Rada uměleckých obcí a její členské organizace

Návrh textu

Dnes není vhodná doba pro nastolování problémů kultury. Ale kdy byla? Nebyla na počátku 90. let minulého století, kdy se transformovala ekonomika i právní řád, nebyla v první polovině 90. let, kdy ministři kultury experimentovali s Lotynkou nebo chtěli své ministerstvo přímo zrušit, nebyla koncem 90. let, kdy vznikl dokument o kulturní politice ČR (tehdy spíše důvod k radosti), nebyla v době povodní a přírodních katastrof a není ani dnes, kdy je na pořadu reforma veřejných financí a kdy se vláda k plnění základního postulátu své kulturní politiky - dosažení 1 % ze státního rozpočtu - nepřibližuje, spíše se od něho vzdaluje.

Dnes není vhodná doba pro nastolování okrajových problémů. Ale je kultura problémem okrajovým, když v Evropské unii, ctící princip subsidiarity, právě kulturní identita bude pro nás stále více a více jediným odlišením v integrujícím se kontinentu?

Jsme přesvědčeni, že naopak právě teď, necelý rok před faktickým připojením České republiky k Evropské unii, v době přípravy státního rozpočtu na rok 2004 a v době základního konstruování reformy veřejných financí, je doba pro systémové řešení problémů kultury nejvhodnější.

Nejdříve chceme znovu od vlády slyšet, zda svůj cíl bere vážně a onu mizernou a přece vytouženou jednu setinu státního rozpočtu na kulturu v nejširším pojetí (tedy profesionální i neprofesionální, materiální i duchovní) vůbec chce dát, nebo zda i tato vláda uvažuje zbytkově a vyživí spíše ministerstvo kultury než kulturu samu. Pokud se vláda k cílům své kulturní politiky přihlásí, pak nemůže sestavovat státní rozpočet ve vztahu ke kultuře zbytkovým způsobem, ale musí určit příslušné procento výdajové stránky pro jednotlivé kapitoly jako trvalý vzorec a doplnit pak konkrétní částky podle předpokládaných výnosů. Žádáme, aby rozpočtové kapitole 334 byla přiznána jedna setina státního rozpočtu jako základ minimálně na dobu příštích deseti let.

Reforma veřejných financí se dotkne i daňových zákonů a postavení tvůrčích (včetně uměleckých) profesí, spadajících do kategorie osob samostatně výdělečně činných. Uvítali bychom spolupráci na lepší právní úpravě postavení tvůrců v tzv. svobodném povolání. Předpokládané změny (postupné zvyšování základu pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění, zavedení minimální daně) chceme u námi reprezentovaných profesí vyvážit rozšířenou možností nebýt účetní jednotkou, tedy využívat paušálně stanovených nákladů, jak to předpokládala zveřejněná předešlá verze daňové politiky 2003-2006 (prosinec 2002). Navrhujeme v § 7 odst. 9 bod 6 zákona o dani z příjmů rozdělit na dva body a odlišit tak ba) danění příjmů autorů (tvůrců) s uplatněním nákladů ve dvojnásobné výši, tedy 60 % a bb) danění příjmů dědiců majetkových práv k autorským dílům s uplatněním nákladů ve výši stávajících 30 %.

U zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení jsme nuceni respektovat daný stav i navrhované změny. Za okruh námi reprezentovaných profesí však znovu požadujeme možnost nepravidelných nepenalizovaných plateb odpovídajících nepravidelnosti (nárazovosti) příjmů.

Jako reprezentativní orgán osob samostatně výdělečně činných v tzv. svobodném povolání (umělecké tvůrčí profese) chceme být oficiálním připomínkovým místem a žádáme o přímé zastoupení v tzv. Tripartitě.

Rada uměleckých obcí ČR jako celek i její jednotlivé profesní organizace jsou schopny zajistit řadu činností v rámci reformou uvažovaného Partnerství veřejného a soukromého sektoru.

V Praze dne 26. června 2003
Text byl Radou uměleckých obcí ČR zaprotokolován, ale nebyl projednán, přijat ani zamítnut.

1.7.2003