Elektronický archiv Mladé Fronty
DNES spravovaný společností NEWTON Media, a.s.
http://mfdnes.newtonit.cz
Datum: 02.11.2007
Autor: Milan Knížák
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 09
Konec Design centra dělá z Česka bezduchou fabriku
To, že ministr průmyslu a obchodu Martin Říman
zrušil Design centrum České republiky, považuji za
neprofesionální.
Kvůli „úsporám“ bychom měli přijít o organizaci, která
mimo jiné podporovala spojování průmyslových podniků s
českými designéry a podporovala mladé návrháře.
Chápu, že může dojít k nějaké změně financování, ke změně
statutu – pokud vím, Design centrum samo navrhlo, že se změní
ve veřejně prospěšnou společnost – ale nechápu vymazání
této instituce z mapy českých kulturních zařízení. Nebudu
vypisovat, co všechno Design centrum uspořádalo, to pan
ministr nepochybně ví. Nebo to může lehce zjistit.
Pokud má „podpora designu posílit export“, jak publikovalo
na svých webových stránkách ministerstvo průmyslu a obchodu,
tak je zrušení Design centra činem kontraproduktivním. Náměstek
ministra Luboš Vaněk se vyjádřil, že Design centrum není
primárně orientováno na průmyslový design, ale je „příliš
umělecky založeno“. To ukazuje omezenost a neprofesionálnost
ministerstva.
Design nelze rozdělovat.
V současné době je totiž obtížné oddělit od sebe i volné
a uměleckoprůmyslové disciplíny. Vývoj umění po druhé světové
válce zamíchal disciplínami tak, že řada vynikajících
designérů pochází z oblasti volného umění a část jejich
práce tam nedílně patří, jiná část tvůrců z oblasti
designu zase přesahuje do volného umění. V dobré paměti máme
čin italského designéra Sottase, který vytvořil objekt
připomínající volnou plastiku a nazval ho „Nábytkem“.
Tím nám sdělil, že do oblasti designu patří i díla, která
nejsou utilitárně zaměřena k nějakému jasnému užitkovému
cíli a která mají za úkol rozšířit spektrum designu o nové
prvky. Bez takového pohledu by současný design vypadal jinak,
tedy daleko chuději.
Široký záběr Design centra je podmínkou jeho kvality. Vyspělé
technologie jsou dnes v průmyslu samozřejmostí a řadu výrobků
prodává jen jejich design. Mám zkušenost s absolventy
Akademie výtvarných umění, kteří, ač se designem nezabývají,
bývají velmi často najímáni designovými studii, poněvadž
jejich kreativita je podstatně větší než kreativita lidí z
praxe, uzavřených v jednom typu uvažování. Kvalitní design
vzniká tam, kde se propojí prvky až bezbřehé kreativity s
dokonalou znalostí technologických možností. Pokud z tohoto
spektra cokoliv vymažeme, výsledky budou daleko horší. Je to
jako s vědou.
Bez základního výzkumu by nemohl existovat výzkum
aplikovaný.
Ministr Říman by si měl uvědomit, že cesta k výsledkům
nevede vždy přímo a že pragmatismus není v tom, že tuto
cestu zkrátíme, ale že využijeme všechny možnosti, které
jsou k dispozici.
Možná, že se pan ministr Říman vyzná v některých
technických postupech, ale oblast umění (a design do této
oblasti patří) je mu zcela vzdálena, jinak by nemohl udělat
tak neprofesionální rozhodnutí.
Řadu výrobků dnes dokáže prodat jen jejich design
Může po Design centru chtít, aby svůj provoz
zracionalizovalo, aby změnilo svůj statut a využívalo více
soukromých zdrojů než státních, ale nemůže ho rušit pro
jeho kreativitu. To považuji za víc než zpozdilé.
Žádám tímto (jako občan a daňový poplatník), aby
ministerstvo své stanovisko přehodnotilo. Design v celé své
šíři k průmyslu patří.
Bez něj se průmysl stane jen bezduchou výrobou. A o takovou je
ve světě čím dál menší zájem.
Foto popis|
O autorovi| Milan Knížák ředitel Národní galerie
NEWTON Media, a.s. Copyright (c)
2007
Zdrojem zpráv je MFDNES, MAFRA, a.s. Copyright (c) 2007