Metodika výpočtu honoráře
(autorské odměny, ceny práce) profesionálního designéra za
vytvoření díla a stanovení autorské odměny za užití díla (licence) v oboru
činnosti:
produktový design
Diskusní verze
Brno
březen / květen 2007
OBSAH
Cíl vytvářené metodiky 4
Stručný rozbor dosavadních řešení
Zásady navrhovaného řešení 6
profesionálního designéra) za vytvoření díla 7
Tabulka výpočtu základní vyjednávací výše
autorského honoráře
za vytvoření díla (příloha č. 1) 8
Příklady výpočtu ceny designu podle
metodiky s použitím tabulky 9
III. Metodika výpočtu autorské odměny za
užití díla (licence) 10
Příklady výpočtu základní vyjednávací výše
autorské odměny
za užití díla – licence (příloha č. 2)
11
IV. Závěr
12
Součinnost mezi výrobcem a designérem
Konstrukce autorské smlouvy
Moduly autorské smlouvy a licenčního
ujednání
(Objektivizační) metodika
výpočtu honoráře
(autorské odměny, ceny práce) profesionálního designéra za
vytvoření díla a stanovení autorské odměny za užití díla (licence) v oboru
činnosti:
produktový design
Diskusní verze – březen / květen 2007
Snaha
vytvořit „ceník“ designérských prací vyplynula ze změněné situace po zrušení
uměleckých komisí Českého fondu výtvarných umění. Výrok komise byl
nezpochybnitelný a nenapadnutelný, byl tedy klienty plně akceptován a byl
závazný i pro účely daňové. Přechod na volný smluvní základ tvorby cen a
zásadní změna daňových zákonů (1993) zcela rozkolísaly ustálené cenové relace.
První
dokument tohoto druhu – „Honorářový řád“ - vydala v rámci UVU ČR
Asociace interiérových architektů v roce 1994. Jejich práce byla snadnější
o to, že řada architektů se současně podílela na vzniku České komory architektů
a v rámci Obce architektů se zabývala i ceníkem prací.
Druhým
oborem, který zažil nebývalý boom, byl grafický design (dříve označovaný jako
užitá grafika). Asociace užité grafiky vydala - již samostatně – v roce
1996 (druhá edice 2001) publikaci „Autorské honoráře v užité grafice a
grafickém designu“. Zatímco první edice obsahovala porovnání cen ve
Francii, Rakousku a Itálii, nový rozšířený dokument obsahuje obecné údaje o
oboru i autorských právech, metodické pokyny pro výpočet honoráře a tabulkovou
část, která se snaží popsat všechny myslitelné designérské výstupy. Jde tedy o
ceník designérských prací, nazvaný „Tabulky doporučených minimálních
honorářů“.
Svůj
ceník na obdobném principu pod názvem „Tvorba cen“ vytvořilo i sdružení TypoDesignKlub. Na
stejném principu vydala pro své členy „Výpočetní faktory pro stanovení výše
honoráře“ také Asociace
profesionálních fotografů ČR.
Všechny
uvedené dokumenty jsou k dispozici na webové stránce UVU ČR v oddíle
„autorská práva“ souhrnně pod názvem „orientační ceníky autorských děl“ (http://www.uvucr.cz/autorska_prava/orientacni_ceniky_autorskych_del.htm)
Na
schůzích ADM (v Jarošově) byly otázky honorářů několikrát orientačně
vzpomenuty; příklad výpočtu uvedl již před téměř deseti léty člen ADM Karel
Kobosil. Potřebu vypracovat nějaký doporučující dokument zdůvodňoval i
koordinátor UVU ČR Oskar Brůža, zejména po roce 2003, kdy bylo UVU ČR jako
znaleckému ústavu poprvé od roku 1989 uloženo Městským soudem v Praze
vypracování revizního znaleckého posudku v oboru grafický design a kdy se
ukázalo, jak důležité je mít při určování přiměřenosti honorářů nějaký
orientační dokument.
Teprve
na valné hromadě v Brně 2006 byla vytvořena pracovní skupina, která měla
zásady tvorby cen zpracovat. Nestalo se však tak, a proto na valnou hromadu
v Přerově 2007 připravili Karel Kobosil a Oskar Brůža návrh, jehož zásady
byly členům komentovány. Valná hromada návrh přijala a požádala autory, aby
text dopracovali a rozeslali všem členům k připomínkám.
- 3 -
Cíl
Popsat
praxi a vytvořit dokument, který bude základem pro konkrétní a průhledné
jednání mezi autorem a klientem, stanovit volný rámec pro cenové relace a
standardy (výstupy) designéra; vytvořit moduly pro sestavení nekonfliktní,
konsensuální a autorem a klientem společně konzultované (vypracované) autorské
smlouvy.
Srovnávací
prameny
Honorářový řád Asociace
interiérové tvorby Praha (AIA, nyní AIA ČR, 1994), honorářový řád České komory
architektů (ČKA), praxe v oboru design vizuálních komunikací, ceník
Asociace užité grafiky, ceník TypoDesignClubu (TDK), poznatky z činnosti
kolegia pro design vizuálních komunikací UVU ČR (jakožto znaleckého ústavu),
zkušenosti členů profesních asociací.
Jedním
z nejrozšířenějších způsobů určení výše honoráře je jeho odvození
z celkového objemu zakázky. Tento model je uplatňován především
v architektuře (ale je tak konstruována např. i odměna za některé notářské
úkony apod.).
Ve zmíněném
honorářovém řádu AIA jsou řešením (bez jakéhokoliv výkladu nebo
zdůvodnění) věty: „Základní celkový honorář pro interiéry vybavené atypickým
zařízením je oceněn sazbou 6 – 13 % z celkového nákladu na realizaci
interiéru. Výše sazby bude záležet na složitosti a významu zakázky a bude
určena autorem (sic!) projektu.“ Pro řešení s použitím hotových
výrobků bylo stanoveno rozpětí 2 – 5 %.
Jako
variantu řád připouští honorování odborných výkonů hodinovou sazbou
v rozmezí 100 až 630 Kč/hod. se specifikací, která je však pouze
„mechanická“ a není blíže rozvedená ani zdůvodněná:
Popis Kč/hod.
A – odborné výkony velmi vysoce
kvalifikované konceptní a koordinační 530
– 650
B – odborné výkony vysoce kvalifikované 420
– 520
C – odborné výkony středně kvalifikované 340
– 410
D – odborné výkony méně kvalifikované 250
– 330
E – pomocné práce 100
- 240
Hledisko
významu, zkušeností autora ani jiná kritéria tento řád neuplatňuje.
Honorářový
řád České komory architektů
je konstruován v části III (Interiérová tvorba, výstavnické stavby a
interiéry, filmové a televizní scénické stavby, divadelní scénické stavby) na
naprosto shodných principech; uplatňuje stejná nijak nezdůvodňovaná procentní
rozpětí (6 – 13 %, bod 3.1.1.2, event. 2 – 5 %, bod 3.1.3), a totožná ocenění
pěti různých stupňů výkonů, jako AIA (bod 3.2.2.11.2); to platí od poslední
aktualizace v roce 1997 dodnes; pouze v obecném ustanovení část I,
1.1.4 se doporučená základní hodinová sazba zvýšila aktualizací v lednu
2006 z 385 Kč/hod. na 535 Kč/hod. Jednotlivé úkony, fáze a výstupy jsou podrobněji
a přesněji definovány, než tomu bylo u honorářového řádu AIA. Řeší také
záležitosti reprodukčních práv a opakujících se řešení (tím se blíží
produktovému designu), ovšem jen obecně.
- 4 -
Jinou
variantou je ceník prací, založený na úplném výčtu možných zadání
(sazebník), doplněný pro mimořádné případy hodinovými sazbami. Touto
cestou se vydala Asociace užité grafiky.
V roce
1996 vydala pro své členy Autorské honoráře v užité grafice,
obsahující porovnání s cenami ve Francii, Rakousku a v Itálii. Je zde
odlišen základní honorář a další faktory, které jeho výši ovlivňují. Ve druhé,
propracovanější verzi (2001 pod názvem Autorské honoráře v užité
grafice a grafickém designu) už nejsou uvedeny srovnávací ceny
v jiných zemích, položky (je jich celkem 213) jsou rozděleny do osmi
oddílů a sedmý z nich uvažuje základní hodinovou sazbu 500 Kč/hod.
Tento ceník
uvažuje o zvyšování základní sazby (určené autoritativně bez jakéhokoliv
zdůvodnění) o koeficient zákazníka (zadavatele; podrobně specifikováno do tří
skupin) a koeficient autora, kde je dáno jen rozmezí bez jakýchkoliv dalších
orientačních ukazatelů). Násobkem základního honoráře a dvou koeficientů
vychází honorář, který nezahrnuje možnost dílo užít. Užití je upraveno dalším
koeficientem, kterým je honorář násoben. Tato licenční problematika není
podrobněji řešena.
Obdobně je
konstruován Ceník TypoDesignClubu (platí dosud verze 2003), má
také osm částí (151 položek); hodinové sazby se pohybují v rozmezí 900 až
1 600 Kč/hod., např. textové korektury u počítače s klientem – 1 100
Kč/hod.).
Ceník TDC
uplatňuje (vzhledem k tomu, že vysoká prestiž autora je dána už samotným
členstvím v TDC) jiná kritéria: ceník je chápán jako minimální cena
grafického návrhu, která musí být vyplacena i v případě, že nedojde
k realizaci zakázky (= skicovné). Určení ceny za definitivu je jen obecné
a může být nahrazeno i hodinovou sazbou. Tvorba ceny za udělení licence také
není kvantifikována, ceník pouze uvádí, že je ovlivněna a) územním působením a
způsobem rozšiřování díla a b) významem klienta nebo společenským dopadem
zakázky. Je uvedena minimální cena licence – 20 % částky za grafický návrh
(jednorázová tiskovina, místní užití).
Obecnější a
jednodušší – ale grafickému designu podobný - model stanovení honoráře
zvolila pro své členy a jejich klienty Asociace profesionálních fotografů ČR. Výpočetní
faktory pro stanovení výše honorářů členů APF ČR mají čtyři základní
oddíly, část paušální (denní fotografické nasazení – od 7 000 Kč) a také
v předešlých případech nepoužitou položku nákladů (denní účtování užité
fotografické techniky v závislosti na pořizovací cenu v rozmezí 200
až 3 000 Kč). Rozlišují se A) význam zadavatele – podrobněji rozvedeno
(1, 2, 3), B) zařazení fotografa – jednoduché členění (1, 2, 3), dále C)
zadání v osmi skupinách (16 popisů situací) s cenovým rozmezím100 až
800 (asi Kč), faktor D) – využití (pro periodický tisk odkaz na ceník
sazeb Syndikátu novinářů ČR; skicovné pro nevydané práce 1 000 – 5 000 Kč) a
faktor E) rozšíření díla (pro případ úplné výhradní licence pro zadavatele
celý vypočtený honorář násobit deseti). Výpočtový vzorec: /(A + B) x C/ + (D +
E).
Závěrem:
Pro obor
produktového designu jsou některé prvky výše uvedených modelů využitelné, ale spíše
jen obecně; převzít (upravit) lze kategorizaci autorů a zadavatelů; výčtová
metoda (ceník) je pro tento obor nepoužitelná. Význam má použití hodinových
sazeb a rovněž výdaje (náklady), které uplatňuje Asociace fotografů, je pro
produktový design podstatná.
- 5 -
Zásady
navrhovaného řešení
*1
samostatná úprava výpočtu autorské odměny
za vytvoření díla (honorář – H) a výpočtu autorské odměny za užití
(licence - L)
*2 klasifikace autorů (prestiž) koeficientem podle tabulky
*3 typologie zakázek daná orientačně
spotřebou času
*4 klasifikace zákazníků (prestiž)
koeficientem podle tabulky
*5 uplatnění paušálů nebo prokazatelných
výdajů
*6
uplatnění hlediska nároků zadavatele na komplexnost řešení (nástroj:
kombinace rozpětí hodinové sazby a spotřeby času)
*7 autorská odměna za užití (licence) jako podíl z prodejní
ceny výrobku od výrobce (%)
*8 typologie zakázek podle podílu designu na
produktu (%)
*9
rozlišení parametrů, které mají rozpětí (hodinová sazba,
koeficienty autora a klienta, spotřeba času, procentní podíl designu, úspora
nákladů ovlivněná designem) nebo jsou vytvářeny ad hoc (popis struktury
výrobku) a objektivních údajů, které předmětem dohody být nemohou
(náklady spojené s tvorbou, ceny materiálu, cena výrobku)
*10
možnost přesunů mezi „H“ (honorářem za vytvoření) a „L“
(licencí) jako výsledek strategie jednání mezi autorem a klientem
*11 moduly jako základ pro sestavení autorské
smlouvy o vytvoření díla a o užití díla
*12
důraz na společné projednávání a řešení autorem a klientem
s důsledným uplatněním navržených postupů
- 6 -
II. Metodika výpočtu
honoráře (autorské odměny, ceny práce profesionálního designéra) za vytvoření
díla
Základní vstupní údaje (v logickém uspořádání pro
přípravu smlouvy):
1.
Představení a zařazení autora
(viz zásada č. 2) koeficient
standardní
vzdělání nebo praxe (regionální působnost) 1
nositel
národních ocenění (celonárodní působnost) 1,4
zahraniční
ocenění nebo významné reference (mezinárodní působnost) 2
2.
Představení a zařazení zákazníka
(viz zásada č. 4)
regionální
působnost 1
celostátní
působnost 1,4
nadnárodní
působnost 2
3.
Určení optimální doby
pro řešení podle časové náročnosti (viz zásada č. 3)
Pracovní
měsíc = cca 180 hodin.
nízká
obtížnost úkolu 100
až 300 hodin
střední
obtížnost úkolu 300
až 500 hodin
vysoká
obtížnost úkolu 500
a více hodin
4.
Stanovení hodinové sazby
V roce 2007
navrženo rozpětí 100 – 500 Kč/hod. (viz zásada č. 6); sazba je určována dohodou
smluvních stran.
110
Kč/hod. odpovídá současné průměrné měsíční mzdě 20 000 Kč,
150
Kč/hod. je odvozeno z 27 000 Kč měsíčně,
200
Kč/hod. z 36 000 Kč měsíčně,
500
Kč/hod. odpovídá měsíční mzdě 90 000 Kč.
Poznámka:
V práci designéra se
střídá rutinní práce a soustředěný výkon. Pro krátkodobý soustředěný výkon
s uplatněním všech schopností autora lze uplatnit 500 Kč / hod., pro
rutinní výkony lze použít nízkou sazbu, tvůrčí pracovní výkon je někde uprostřed.
Hypotetický příklad tvorby designu:
Popis/úkony |
Počet hodin |
Kč/hod. |
Celkem Kč |
Konzultace
(soustředěný výkon) |
30 |
500 |
15
000 |
Studium |
40 |
100 |
4 000 |
Rešerše |
30 |
100 |
3 000 |
Kreativní
řešení |
150 |
200 |
30
000 |
Náročnost
dokumentace |
60 |
150 |
9 000 |
CELKEM |
310 |
Průměr cca 200 Kč/hod. |
61
000 |
5. Výdaje
K částce dohodnuté při
uplatnění výše uvedeného postupu ve shodě se zákonem o daních příjmů připočíst buď
doložené výdaje nebo paušální částku (dnes 40 %) – viz zásada č. 5
Příloha
č. 1 – tabulka k výpočtu základní
vyjednávací částky
- 7 -
Příl. č. 1 – Tabulka
výpočtu základní vyjednávací výše autorského honoráře |
|
||||||
|
|
za vytvoření
díla (produktový design) |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Základem
pro sjednání bezproblémového smluvního vztahu mezi designérem a zadavatelem |
|
|
|||||
je
jasné vyjednání podmínek před započetím práce. Cílem vstupního jednání je: |
|
|
|
||||
a)
shodnout se (1) na klasifikaci designéra (autora) a (2) na klasifikaci
zadavatele (výrobce), |
|
|
|||||
b) odhadnout
(3) časovou náročnost úkolu a stanovit orientační počet hodin potřebných k
řešení, |
|
|
|||||
c)
dohodnout (4) hodinovou sazbu; hodinová sazba je smluvní a vychází z
praktických zkušeností |
|
||||||
zúčastněných stran, např. z ceny hodinové
práce majitele firmy, vedoucího vývoje konstrukce |
|
|
|||||
nebo technologie a reflektuje obtížnost
řešení. Tato cena je cenou obvyklou v prostoru |
|
|
|||||
působnosti zadavatele (podrobněji viz
výše v úvodním textu). |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hodnoty a jejich
charakteristika: |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
AUTOR |
|
|
|
2.
VÝROBCE |
|
|
|
Koeficient
1 |
regionální
působnost, stan- |
|
Koeficient
1 |
regionální
působnost |
|
||
dardní
vzdělání, bez významných ocenění |
|
|
|
|
|
||
Koeficient
1,4 |
národní
působnost, nositel |
|
Koeficient
1,4 |
celostátní
působnost |
|
||
řady
národních ocenění, významné reference |
|
|
|
|
|
||
Koeficient
2 |
mezinárodní
působnost, |
|
Koeficient
2 |
nadnárodní
působnost |
|
||
mezinárodní
ocenění a významné reference |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
ČASOVÁ NÁROČNOST |
nízká |
střední |
vysoká |
*) |
|
|
|
|
|
100
- 300 hod. |
300 - 500 hod. |
nad 500 hod. |
|
|
|
*) Při
odhadu časové náročnosti se přihlíží zejména k |
|
|
|
|
|||
|
1.
nárokům zadavatele na komplexnost řešení |
|
|
|
|||
|
2.
náročnosti studia zadávací dokumentace |
|
|
|
|
||
|
3.
nezbytnosti pořídit odborné rešerše |
|
|
|
|
||
|
4.
míře kreativnosti při řešení úkolu |
|
|
|
|
||
|
5.
náročnosti požadované (předávané dokumentace) |
|
|
|
|||
Horní
hranice časového rozpětí se použije také, |
|
|
|
|
|||
|
6.
jde-li o časově méně náročnou, ale vysoce sofistikovanou činnost |
|
|
||||
|
7.
není-li k dispozici dostatek času (expresní dodávka) |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
HODINOVÁ SAZBA |
|
|
|
|
|
|
|
Orientační
rozpětí základní hodinové sazby: 100 až 500 Kč |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Dojde-li
mezi designérem a zadavatelem ke shodě v základních parametrech, lze
dosazením |
|
|
|||||
do
tabulky (zde v excelu, nebo vynásobením) určit základní vyjednávací cenu: |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1. koeficient |
2. koeficient |
3. spotřeba |
4. hodinová |
Výchozí |
|
|
|
autora x |
výrobce x |
času x |
sazba = |
honorář |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K tomu
buď účtované prokazatelné výdaje nebo paušál odvozený ze zákona o daních z
příjmů (v roce |
|
||||||
2007 činí
40 %): |
= |
0 Kč |
|
CELKEM: |
0 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ceně
designu (výše honoráře) odpovídá standardní výstup (viz část IV. tohoto textu).
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PŘÍKLADY
VÝPOČTU CENY DESIGNU |
|
|
|
||
Minimální |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koeficient |
Koeficient |
Spotřeba |
Hodinová |
Výchozí |
|
|
|
autora x |
výrobce x |
času x |
sazba = |
honorář |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
100 |
100 Kč |
10 000 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K tomu
buď účtované prokazatelné výdaje nebo paušál odvozený ze zákona o daních z
příjmů (v roce |
|
||||||
2007 činí
40 %): |
= |
4 000 Kč |
|
CELKEM: |
14 000 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Střední |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koeficient |
Koeficient |
Spotřeba |
Hodinová |
Výchozí |
|
|
|
autora x |
výrobce x |
času x |
sazba = |
honorář |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1,4 |
1,4 |
300 |
200 Kč |
117 600 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K tomu
buď účtované prokazatelné výdaje nebo paušál odvozený ze zákona o daních z
příjmů (v roce |
|
||||||
2007 činí
40 %): |
= |
47 040 Kč |
|
CELKEM: |
164 640 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maximální |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koeficient |
Koeficient |
Spotřeba |
Hodinová |
Výchozí |
|
|
|
autora x |
výrobce x |
času x |
sazba = |
honorář |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
700 |
500 Kč |
1 400 000 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K tomu
buď účtované prokazatelné výdaje nebo paušál odvozený ze zákona o daních z
příjmů (v roce |
|
||||||
2007 činí
40 %): |
= |
560 000 Kč |
|
CELKEM: |
1 960 000 Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příklady
byly voleny tak, aby v krajních případech ozřejmily nejmenší a nejvyšší
uvažovatelnou |
|||||||
vyjednávací cenu designu (výši honoráře) za vytvoření
díla dle autorské smlouvy. |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Model
výpočtu umožňuje nesčíslné množství variant, které vyplynou z konkrétního
jednání |
|
||||||
mezi
smluvními stranami. |
|
|
|
|
|
|
III. Metodika výpočtu
autorské odměny za užití díla (licence)
Základem je vyhodnocení
poměru designu k celku. Pevným údajem je cena výrobku, realizovaná
výrobcem. I zde je nezbytná kombinace diskuse a dohody smluvních partnerů a
objektivních nezpochybnitelných faktorů.
Postup:
I. Oboustranné dohodnutí parametrů
1. popis struktury výrobku
– v položkách (sloupec A)
2. určení % podílu designu
dle položek struktury výrobku (sloupec B)
3. eventuální úspora
vyplývající z řešení designu v Kč (ve sloupcích C nebo D)
Po dosažení shody
argumentovaným vyjednáváním následuje
II. Administrativně účetní výpočet
4. vyčíslení nákladů –
subdodávky, vlastní výroba – v Kč (sloupec C)
5. přiřazení nákladů na
montáž v Kč (sloupec D)
6. vyjádření podílu designu
dle položek struktury výrobku v Kč (sloupec F)
Následují součty
7. součet nákladů (sloupec
E) se zvýší o kalkulované režijní náklady (v Kč)
8. součet podílu designu
(sloupec F) v Kč
9. závěrem se z poměru sumy nákladů včetně režie (v
Kč, sloupec E) a sumy přiznané designu (v Kč, sloupec F) určí procento podílu
designu. Toto procento je licenční odměnou z
prodejní ceny výrobku od výrobce.
Poznámka: toto procento
jako součást licenční dohody je uplatněno při jakékoliv (proměnlivé) dosažené
prodejní ceně výrobku. Tato metodika výpočtu licenční odměny je spravedlivá
v tom, že objektivizuje práci designéra (designérské řešení) a
v závislosti na lepším (nebo horším) řešení přináší větší (nebo menší,
nebo při ukončení výroby žádnou) odměnu z poskytnutého práva na užití.
Příloha
č. 2 – výpočet
základní vyjednávací výše autorské odměny za užití díla – licence.
Poznámka:
na rozdíl od předešlé tabulky (příloha č. 1) jde jen o model, návod; řešení
jednotlivých případů je vždy individuální.
Příl. č. 2 – Výpočet
základní vyjednávací výše autorské odměny za užití díla – licence (produktový
design) |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stanovení
relativní výše licenční odměny jako % podílu designu na celku a inkasování v závislosti
na úspěšnosti produkce má dvě části: |
|||||||||
|
I. první
náročná část diskuzí a jednáním popíše strukturu výrobku, identifikuje
designem ovlivněné části a stanoví % podílu designu |
||||||||
|
II. pak
podle dohodnutých parametrů lze provést subjektivně neovlivnitelný výpočet
procenta, které bude smluvně vyjádřeno |
||||||||
jako
licenční odměna. Podle konkrétní situace na trhu budou tomuto procentu v průběhu
platnosti licenční smlouvy odpovídat různé |
|
||||||||
(nebo v
případě zastavení výroby žádné) v dohodnutých termínech vyplácené finanční
částky. |
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příklady
dohodnutých parametrů a administrativně účetního výpočtu u dvou typů výrobků |
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dohodnuté parametry |
|
|
|
objektivní hodnoty pro výpočet |
|
|
||
|
A |
|
|
B |
C |
D |
E |
F |
G |
|
Popis
struktury výrobku |
|
Podíl designu |
Výroba |
Výroba |
Výroba |
Podíl designu |
Vyjádření |
|
|
|
|
|
v % |
Materiál v Kč |
Montáž v Kč |
Celkem v Kč |
%B z
hodnoty |
poměru E:F |
Příklad
1 - ovlivnění středně složité struktury výrobku (kotel ústředního topení) |
|
|
výroby D v Kč |
v % |
|||||
Hořák |
|
|
|
0 |
5000 |
1000 |
6000 |
0 |
|
Hydraulika,
regulační prvky, rozvody |
|
5 |
1000 |
1000 |
2000 |
50 |
|
||
Expanzní
nádrž, tvar, umístění |
|
5 |
1000 |
500 |
1500 |
25 |
|
||
Spalovací
komora |
|
|
0 |
1500 |
1000 |
2500 |
0 |
|
|
Elektronika
řídící, kontrolní |
|
|
10 |
1000 |
1000 |
2000 |
100 |
|
|
Plášť
kotle, grafika, barevnost, obal … |
|
50 |
1000 |
500 |
1500 |
250 |
|
||
Hodnota
úspory plynoucí z řešení designu |
|
|
0 |
0 |
|
0 |
|
||
CELKEM |
|
|
|
|
10500 |
5000 |
15500 |
425 |
|
K hodnotě
sloupce E připočteny režijní náklady (např. 300 %) |
|
|
46500 |
425 |
cca 1 % |
||||
Z
jakékoliv prodejní ceny (realizovaného výrobku) bude v licenční smlouvě
sjednána odměna ve výši 1%. |
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příklad
2 - ovlivnění jednoduché struktury výrobku (židle) |
|
|
|
|
|
||||
Nohy |
|
|
|
20 |
150 |
150 |
300 |
30 |
|
Sedák |
|
|
|
20 |
100 |
100 |
200 |
20 |
|
Opěrák |
|
|
|
20 |
100 |
100 |
200 |
20 |
|
Loketní
opěrky |
|
|
20 |
50 |
50 |
100 |
10 |
|
|
Čalounění |
|
|
|
10 |
50 |
150 |
200 |
15 |
|
Povrchová
úprava |
|
|
5 |
200 |
100 |
300 |
5 |
|
|
Hodnota
úspory plynoucí z řešení designu |
|
|
0 |
0 |
|
0 |
|
||
CELKEM |
|
|
|
|
650 |
650 |
1300 |
100 |
|
K hodnotě
sloupce E připočteny režijní náklady (např. 100 %) |
|
|
2600 |
100 |
cca 4 % |
||||
Z
jakékoliv prodejní ceny (realizovaného výrobku) bude v licenční smlouvě
sjednána odměna ve výši 4 %. |
|
|
|||||||
Obecně:
čím je složitější struktura, tím je % práce designéra nižší, design ovlivňuje
strukturu výrobku nejvíce v nákladech |
|||||||||
montáže
(výroby), materiálové náklady lze ovlivnit náhradou původních vstupů,
výjimečně designem, ovlivňujícím konstrukci. |
Pokud se klient spokojí s obecnou úvahou a příkladem, pak
* pro
rozsáhlá technologická zařízení lze stanovit podíl designu dohodou ve výši do 1
%,
* pro
středně složité struktury ve výši 1 až 3 % a
* pro
jednoduché struktury v rozmezí 3 – 8 %,
vždy
s přihlédnutím k vyráběnému množství (objemu, sérií) v roce a
k době trvání licenční smlouvy.
- 10 -
IV. Závěr
Předložený návrh metodiky
sleduje jediný cíl – objektivizovat způsob výpočtu honoráře a licenční odměny.
Důraz na korektní a včasná jednání mezi autorem a zákazníkem a na dosahování
konsensuálních řešení by měl omezit možná nedorozumění a konflikty. Proto
doporučujeme pečlivě promyslet strategii jednání autora (designéra) se
zadavatelem (výrobcem).
Především je nutno na
začátku jednání vyjasnit, co výrobce požaduje nebo čeho by chtěl dosáhnout a co
bude výsledkem práce designéra.
Vstupní údaje ze strany výrobce není jednoduché standardizovat;
designér musí jednáním a diskusí získat veškeré údaje, které pro svou práci
potřebuje a o jejichž rozsahu (nezbytnosti, potřebnosti) výrobce přesvědčí.
Výstupem ze strany
designéra (odpovídá metodice výpočtu základní vyjednávací ceny za vytvoření
díla) je standardní výkon – textová část (rozbor problému, řešení), výkresová
dokumentace, případně dokumentace 3D, u náročných prací včetně modelu
v měřítku.
Součinnost mezi výrobcem a designérem
* Vstupní jednání
(se statutárním orgánem výrobce nebo jím pověřenou osobou) / další
konzultace (např. s konstruktérem, vedoucím výroby atd.) / převzetí
úkolu a uzavření smlouvy (cca 5 až 15 hodin)
* Tvorba (podle
rozsahu práce odhadem stanovené podle tabulky 1)
* Průběžné
konzultace během tvorby
* Předání (splnění
smluvního závazku o vytvoření díla)
* Autorský dozor: série konzultací při výrobě prototypu
a zavádění do výroby, korekce.
Konstrukce autorské smlouvy
* Základní typ
(„rovnovážný“)
Uplatnění vyjednávacích cen
za vytvoření díla (případně jejich modifikace) podle tabulky č.1 a licenčního
ujednání jako podílu z prodejní ceny výrobku od výrobce podle tabulky č. 2
* Mezní typ A:
„Designér na jedné lodi s výrobcem“
Honorář za vytvoření díla
bude nižší než vychází z vyjednávací ceny podle tabulky č. 1 (nebo žádný),
bude zahrnut celý (nebo jeho dohodnutá část) do licenčního ujednání.
* Mezní typ B:
„Designér předá a výrobce užije“
Honorář za vytvoření díla
bude vysoký a zahrne i dohodnutou jednorázovou odměnu za poskytnutí licence, a
to buď na omezený počet let (pak by se případně licenční smlouva obnovovala)
nebo na celou dobu trvání autorských práv.
Moduly autorské smlouvy a licenčního ujednání
Tato problematika se
metodiky výpočtu ceny designu netýká, ale je spojena se zajištěním dohodnutých
podmínek po právní stránce. Bude doplněno formou samostatné přílohy.
© Karel Kobosil,
Oskar Brůža, březen - květen 2007, Unie výtvarných umělců ČR – Informační středisko Brno