MEMORANDUM
UNIE VÝTVARNÝCH UMĚLCŮ ČESKÉ REPUBLIKY
PRO RADU UMĚLECKÝCH OBCÍ
K AKTUÁLNÍM PROBLÉMŮM TVŮRČÍCH UMĚLECKÝCH PROFESÍ A
KULTURY
1. Konference o
stavu kultury v zamýšleném pojetí se může stát významným
počátkem pro další podrobnější a tématicky rozrůzněné
akce, mapující současný stav a přinášející podněty pro
státní orgány, samosprávu i umělecké reprezentace. Jako součást
dlouhodobého programu formulujícího cíle tvůrčích uměleckých
profesí, šířícího tento program na veřejnosti a zesilujícího
tlak na decisní sféru jde o záměr nanejvýše zdařilý. Bylo
by však žádoucí, aby byl souběžně a pod patronací RUO vypracován
koncept navazujících akcí, týkajících se buď
jednotlivých oborů nebo společných záležitostí tvůrčích
profesí. Rádi Vás informujeme o našem záměru uspořádat v
roce 2004 konferenci o postavení výtvarného umělce v ČR.
2. Sdílíme názor, že je
žádoucí shodnout se na jednom zásadním cíli a pak jej všemi
dostupnými prostředky prosazovat. Zatím se zdá, že tímto cílem
je pro RUO dosažení 1 % výdajů státního
rozpočtu na kulturu. Tento cíl je však již obsažen
ve vládním dokumentu Kulturní
politika. Pro paměť uvádíme, že ono 1 % (namísto
neurčitého výrazu „usilovat o zvyšování...“) se v původním
dokumentu objevilo jako zapracování připomínky Unie výtvarných
umělců ČR při veřejném připomínkovém řízení na MK ČR.
Toto 1 % je obsaženo i v nyní platné verzi Kulturní politiky
(že mělo jít o prostředky bez výdajů na církve z nové
verze textu záhadně zmizelo).
Z důvodů ne zcela jasných (a doufejme že ne alibistických) přijala
vláda usnesení č. 244 ze 7. 4. 2003 - Prohlášení
vlády ČR o podpoře kultury. V něm uvádí, že
„bude nadále postupně realizovat cíle Strategie účinnější
státní podpory kultury (Kulturní politiky), přijaté v širokém
konsensu zástupců občanských iniciativ, samosprávy a kulturních
institucí. Proto hodlá každoročně vyčleňovat na podporu
kultury - včetně národnostních menšin - prostředky
ve výši obvyklé ve státech Evropské unie.“
Není nám jasné, proč o tomto dokumentu ministr kultury při
audienci RUO nehovořil a proč pro záležitost 1 % odkázal na
slyšení u ministerského předsedy. K zamyšlení však vede především
příkrý rozpor mezi těmito proklamacemi a
praxí. Nejenom že od přijetí Kulturní politiky se s oním výslovným
1 % vůbec nepočítá, ale skutečný poměr výdajů ze státního
rozpočtu na kulturu nijak nezlepšuje! Sledujme tento vývoj:
ROK |
STÁTNÍ ROZPOČET (mld) |
KAPITOLA KULTURA (mld) |
= % ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU |
1993 |
357 |
2,405 |
0,67 |
1994 |
382 |
2,554 |
0,66 |
1995 |
411 |
3,039 |
0,73 |
1996 |
491 |
3,755 |
0,76 |
1997 |
511 |
4,037 |
0,79 |
1998 |
536 |
4,073 |
0,75 |
1999 |
605 |
4,720 |
0,78 |
2000 |
627 |
5,059 |
0,80 |
2001 |
685 |
5,157 |
0,75 |
2002 |
736 |
4,879 |
0,66 |
2003 |
803 |
6,160 |
0,77 |
Po celou dobu jsme se nedobrali
údajů, kolik z celkového objemu připadá na financování činnosti
církví (pozor tedy - ne na obnovu církevních památek, to
jsou jiné - další prostředky). V jiné souvislosti však
ministr kultury uvedl, že jde o částku cca 1 mld. Díky této
informaci můžeme konstatovat, že v roce 2003 připadlo na
kulturu jen 0,66 % ze státního rozpočtu. A návrh rozpočtu na
rok 2004 počítá pro kulturu s částkou 5.362.985.000 Kč (v
roce 2003 šlo o 6.159.905.000, je to tedy o 796.920.000 méně),
což činí 0.63 %, bez církví 0,51 % státního rozpočtu. A přitom celý státní rozpočet 2004
je o 6,5 % vyšší než rozpočet v roce 2003!!!
ROK |
STÁTNÍ ROZPOČET (mld) |
KAPITOLA KULTURA (mld) BEZ CÍRKVÍ |
= % ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU |
2003 |
803 |
5,160 |
0,66 |
2004 (plán) |
855 |
4,362 |
0,51 |
Co tedy od jednání s premiérem můžeme očekávat? Text vládního
usnesení z dubna 2003 je v podstatě identický s textem RUO,
který má být navíc zveřejněn až v září 2003. Vypadá
to, že chceme všichni totéž. Apel RUO tak, podle našeho názoru,
vyznívá do prázdna.
Ten aktuální problém kulturní politiky vlády ČR, který je
třeba rozkrýt a zveřejnit (vykřičet), to je ve vztahu ke
kultuře jednoznačně zbytkový způsob tvorby státního rozpočtu.
Kdyby ono 1 % na kulturu myslela vláda vážně, pak roku následujícího
po přijetí Kulturní politiky by alespoň návrh státního
rozpočtu byl sestaven v takové proporci mezi jednotlivými
kapitolami rozpočtu, aby kultuře ono 1 % opravdu připadlo. Úpravy
a škrty by pak postihovaly všechny resorty přibližně stejnou
měrou. Je možné konstatovat, že vláda se tváří
kulturně a chová se se nekulturně? Asi ano.
A to ještě nebylo podrobeno kritice výrazné směrování
finančních prostředků do „mrtvé“ kultury, ona módní a
přehnaná péče o kulturní dědictví provázené menším zájmem
o vytváření příhodného klimatu pro živé nekomerční
kulturní aktivity. Tendence mohutně financovat raději bezproblémové
(nepolitické) opravy památek než konfliktní a problematické
umělecké počiny je čistým dědictvím předlistopadového režimu.
Tehdy to bylo pochopitelné, ale dnes je zesilující kontinuita
tohoto trendu velmi pochybná. Je smutné, když podle svého
prohlášení „náš“ ministr by teoretické navýšení
rozpočtu převodem církevního referátu na vládu použil výhradně
na památkovou obnovu (“V památkové péči by to byl obrovský
pozitivní průlom, neboť zhruba jedna miliarda, kterou nyní věnujeme
ze státního rozpočtu na provoz a režii církví, by se použila
na opravu památek. To by byl obrovský pokrok, neboť ona
miliarda by nastartovala v oblasti památek zásadní zvrat k výrazně
lepší péči o památkový fond.“) Jsou to slova ministra
kultury nebo slova mluvčího památkářské (ze směrování
finančních prostředků . spíše restaurátorské a stavební)
lobby?
Vracíme se k připravovanému slyšení u premiéra:
Klást na jednání u premiéra požadavek
1 % státního rozpočtu na kulturu jako něco nového
nebo převratného je nošením dříví do lesa, vlamováním
se do dveří dokořán otevřených.
Vést jednání u premiéra konfliktně
jako výtku nesplněných slibů by bylo sice oprávněné,
ale neproduktivní.
Přitakávat premiérovi, že je doba zlá, že
úspory chápeme, ale že věříme,
že se to v budoucnosti určitě zlepší by bylo zbabělé.
Jedna věc však možná je - využít této návštěvy
a této situace a dostat RUO mezi oficiální připomínková
místa k projednávání vládních předloh. Vláda i
ministr kultury se rádi odvolávají na „široký
konsensus občanských iniciativ...“, ale často kladou na
roveň bezvýznamná, ale loyální občanská sdružení s
celostátní profesní reprezentací. Vzhledem k tomu, že naše
obory nemají a nikdy nebudou mít komorovou reprezentaci ze zákona,
může tak vláda i ministerstvo bezstarostně činit, pokud se
sami nepostaráme o to, aby prestiž RUO vzrostl. Jednou z cest k
tomu je dosáhnout u premiéra
slibu, že RUO se stane oficiálním partnerem vlády jako člen
tzv. tripartity (Rady sociální dohody).
Zastoupení zaměstnanců (odbory) a zaměstnavatelů (zaměstnavatelské
svazy) bude tak logicky doplněno i o samostatnou reprezentaci
svobodných povolání. Zásadní zákony (daně, pojištění
atd.) se dotýkají i námi zastupovaných tvůrčích profesí,
které zde dosud přímé zastoupení nemají.
3. Z poznatků z jednání
IAA/AIAP (UNESCO) - Mezinárodní organizace výtvarných umělců,
stejně tak jako z všeobecných informací ECA je zřejmé, že
velmi důležité jsou včasné a cílené reakce umělecké
reprezentace na aktuální záměry vlád. Jsme si
jisti, že kromě sestavování státního rozpočtu na rok 2004
snad ještě důležitější je reforma veřejných
financí, která ovlivní postavení uměleckých tvůrčích
profesí na mnoho budoucích let.
Souhlasíme-li tedy s názorem, že je třeba se soustředit na
jeden hlavní cíl, musíme současně upozornit na to, že RUO
nesplní svou funkci, když v této chvíli nezaujme k této záležitosti
jasné stanovisko. Je nám líto, že na předešlém
jednání RUO nebyla našemu návrhu věnována pozornost. Jsme rádi,
že alespoň vyjádření Českomoravské konfederace odborových
svazů má být prostřednictvím zástupce Herecké asociace
premiérovi na jednání tlumočeno.
Protože v této záležitosti běží ne o měsíce, ale o dny
(vláda projednala balík změn zákonů již minulý týden,
parlamentem asi vše projde v prvním čtení po 22. červenci),
zvolili jsme samostatný postup. Podařilo se nám najít jednu z
možností, jak alespoň zčásti kompenzovat valící se vyšší
a vyšší zatížení osob samostatně výdělečně činných
(OSVČ - tedy i tvůrcích svobodných povolání a tvůrčí činnosti
vykonávané v souběhu s jiným zaměstnáním). Podali
jsme návrh,
aby paušální odčitatelná položka u autorské činnosti byla
zvýšena ze 30 na 60 % . Změna by prospěla všem,
tedy nejen výtvarným umělcům, žádáme
tedy při jednání s premiérem o podporu tohoto návrhu.
Stejně tak i při dalším projednávání (parlamentní kluby,
jednotliví poslanci) v červenci, srpnu a v září t.r. žádáme
o součinnost a rychlá vydávání podpůrných stanovisek;
projednávané zákony jsou vskutku klíčové a při podávání
poslaneckých pozměňovacích návrhů a hlasování jde často
ne o dny, ale o hodiny!
Najde-li RUO ještě jinou možnost změn zákonů, které by
byly pro celou uměleckou obec univerzální, je třeba bleskově
zpracovat návrhy a pokusit se je prosadit.
4. Kromě těchto univerzálních
záležitostí má každá tvůrčí profese i své vlastní
problémy, které by měly být řešeny samostatně, ale vždy s
kolegiální podporou RUO. Pro výtvarné umělecké činnosti
považujeme za zásadní možnost většího uplatnění výtvarných
děl v architektuře a možnosti vybavovat firemní prostory určené
pro veřejnost uměleckými díly jako součást uznaných výdajů
pro dosažení a udržení příjmů. Návrhy v tomto smyslu připravujeme,
ale nejsou tak urgentní, jako záležitosti spojení s reformou
veřejných financí.
5. Dosažení 1 % výdajů
státního rozpočtu na kulturu považujeme za významné. Jde však
přece jen a pouze o výdaje ze státního rozpočtu,
o různá nenároková plnění, kde je nesmírně důležité
vyloučení nebo omezení administrativního rozdělování (moc
úřadu) a rozšíření občanského (profesního) vlivu. Velkým
tématem i pro RUO by byla analýza grantové politiky
ministerstva kultury.
Zájmem výtvarné obce je však především vytvořit a zlepšit
prostředí pro tvorbu, pro uplatňování výtvarných děl,
tedy obecně pro uplatňování tvorby. To už není „vytahování
peněz daňových poplatníků“, ale hledání a nalézání
nových zdrojů a jim odpovídajících právních nástrojů.
Byli bychom rádi, kdyby tento směr uvažování přešel z
oblasti výtvarného umění na celou uměleckou obec a stal se
oficiálním názorem RUO. I to je téma na odbornou konferenci
navazující na plánovanou podzimní akci.
Postavení našich profesních organizací i RUO by mohlo být
posíleno i smluvním převedením části výkonů státní správy
na naše organizace; reforma veřejných financí s touto formou
spolupráce státního a soukromého sektoru počítá, nabídku
však musíme učinit my sami.
6. Je toho jistě hodně,
co by v dané chvíli RUO i její jednotlivá členové měli udělat.
Bylo by asi správné vše sepsat a vypracovat programové cíle
RUO na několik dalších let. Podněty ECA, celostátních nebo
evropských ústředí členů RUO a naše vlastní programy jsou
k tomu dobrým základem.
Na závěr k připravovanému setkání s premiérem:
* Audience u ministerského předsedy není běžná záležitost.
Byli bychom rádi, kdyby jednání kromě společenské stránky
mělo alespoň nějaký nezpochybnitelný výsledek. V rozpočtu
na rok 2004 1 % na kulturu evidentně nebude. Zbytkový způsob
tvorby státního rozpočtu by však mohl být zpochybněn.
* RUO by se mohla stát oficiálním připomínkovým místem vlády,
členem tzv. tripartity.
* Premiér by se mohl v novém kontextu zamyslet nad předloženým
stanoviskem odborů
* a přijmout za svůj návrh Unie výtvarných umělců ČR na
zvýšení paušálu nákladů u autorské činnosti na 60 %.
* Mohla by být akceptována nabídka RUO a jejích členů podílet
se na systému PPP (Public - Private - Partnership).
V Praze dne 15. července 2003
(c) UVU ČR, červenec 2003
26.7.2003