Oskar Brůža, koordinátor
Unie výtvarných umělců ČR
Valtické sympozium má několik zvláštností. U sochařských sympozií
se předpokládá nějaké další využití vytvořených děl – díla jsou
mnohdy utvářena pro konkrétní umístění a zůstávají tak trvale zachována,
případně vytvářejí přírodní nebo městskou veřejně přístupnou galerii.
U malířských sympozií pořádaných v České republice je skoro výjimkou,
že vytvořená díla jsou uchovávána a vytvářejí postupně sbírku. Valtické
sympozium je takové. Na zámku ve Valticích je již početná sbírka
děl vytvořených v letech 1992 až 2005, čítající více než sto položek.
Vladimír Franz
Myšlenka tohoto sympozia se zrodila na počátku 90. let a jeho duchovními
otci se stali teoretik Jaroslav Pelikán a malíř Jan Pospíšil. Jeho
pravidla jsou nastavena volně a tvůrci zde nejsou omezeni technikou,
námětem ani způsobem zpracování – lze se tu tedy setkat s nejrůznějšími
tvůrčími názory na řešení velkoformátového díla, rozmanitými přístupy
k otázkám monumentality, prostorovosti, iluze, časovosti, míry stylizace,
obrazové uzavřenosti, osobního vkladu, míry definitivnosti, dekorativnosti
a služnosti díla či k otázce přijetí místního genia loci.
Jan
Pospíšil
V letech 2001 a 2002 jsem si ověřil důležitou roli realizačního
týmu. Nemám na mysli manažerskou stránku věci, která je také důležitá.
Mám na mysli spolupráci s umělci s organizačními a prezentačními
schopnostmi v průběhu sympozia. Takové spolupracovníky jsem nalezl
v Mikoláši Axmanovi a Vladimíru Franzovi.