Oskar Brůža, koordinátor
Unie výtvarných umělců ČR
Valtické sympozium nepatří mezi bohatě dotovaná – komfort, doprovodné
programy a společenské akce nepřevažují nad jejich smyslem, obsaženým
již v prvním statutu sympozia z roku 1992 – umožnit malířům svobodnou,
na zakázce nezávislou monumentální malbu…
Václav Mílek, výtvarný
teoretik
Nejednou už jsem se setkal s postesknutím, že mnohá sympozia jsou
jen vychytralým kalkulem pořádajících měst a obcí, jak získat za
malý obnos cenná umělecké díla ke své reprezentaci. Ale oprávněnost
tohoto nářku či morální hodnotu takového počínání teď ponechme stranou.
Věřím, že je dostatečně zřejmé, že mezi sympozii existují rozdíly
nejen v materiální, obsahové či organizační rovině, ale už v nejzákladnější
rovině, v pochopení slova sympozium.Vedle těch, jimž dostačuje jako
jediný cíl získání díla, se konají i sympozia spojená s řešením
více či méně konkrétního problému. Tím může být prostor, umělecký
odkaz nějaké osobnosti, ale i čistě teoretické téma. Do této druhé
skupiny náleží i výtvarné sympozium Velký formát…
Jan
Pospíšil
V roce 2003 jsme ve spolupráci s ředitelem Galerie výtvarného umění
v Hodoníně Josefem Fanturou poprvé přistoupili k digitalizované
dokumentaci průběhu sympozia; tato spolupráce dále pokračuje a je
důležitá nejen pro dokumentaci, ale i pro budoucí zpracování a využívání
celé sbírky.