REFORMA VEŘEJNÝCH FINANCÍ A UVU ČR

Reforma veřejných financí začala být nehlučně připravována dávno před tím, než začala být mediálně zajímavá. První verze celé koncepce, kterou jsme zachytili, byla zveřejněna na webových stránkách ministerstva financí v prosinci 2002. Aktuální verze s přílohami i volnou tribunou názorů je k shlédnutí na adrese MF ČR.

Postoj Unie výtvarných umělců ČR vychází ze schváleného programového dokumentu (1998) a jeho cílem je zlepšit prostředí pro tvůrčí uměleckou činnost. Naše návrhy a stanoviska jsou proto prioritně orientována na úpravu zákonného rámce činnosti (zejména v oblasti přímých daní), rozšíření možností trhu (i cestou zakázek z veřejných rozpočtů) a možnosti kultivace pracovního prostředí a veřejného prostoru formou daňově uznatelných nákladů. Teprve v druhé řadě požadujeme plnění vládních závazků obsažených v dokumentu Kulturní politika, zejména ono 1 % ze státního rozpočtu určené kultuře. Od tohoto přerozdělení v rámci státního rozpočtu odvisí i podpora výtvarných aktivit i výzkumu.

Velkým handicapem pro umělecké tvůrčí profese je, že nemáme řádné zastoupení v tzv. tripartitě a naše ústředí - Rada uměleckých obcí ČR (RUO) - není tak ani oficiálním připomínkovým místem v legislativním procesu. Rovněž priorita, na které se Rada uměleckých obcí konsensuálně shodla (26. června 2003), se poněkud míjí s tím, co během července hodlá vláda předložit do parlamentu, co má být rámcově během léta schváleno a co již od roku 2004 ovlivní existenční podmínky osob samostatně výdělečně činných, tedy i umělecké tvůrčí profese. Návrh dokumentu RUO k reformě veřejných financí, podaný Unií výtvarných umělců ČR 26.6.2003 obsahoval pět bodů (1 % pro rozpočtovou kapitolu 334, úprava zákona o daních z příjmů, zohlednění nepravidelnosti příjmů při platbách pojistného, přímé zastoupení v tzv. tripartitě, nabídka spolupráce v systému Partnerství veřejného a soukromého sektoru - PPP).

Prioritou Rady uměleckých obcí zůstalo však jen ono 1 % (připravovaný dokument Procento pro kulturu - vůle k budoucnosti), zatímco společné stanovisko k reformě veřejných financí přijato nebylo. Tlak, který je Radou uměleckých obcí vyvíjen, však nenarazí na odpor, protože vláda se k požadovanému zavázala nejen ve zmíněné Kulturní politice, ale opakovaně i Prohlášením vlády ČR o podpoře kultury (usnesení vlády ČR č. 344 ze 7. 4. 2003); texty RUO i vlády jsou tak v podstatě identické. Znovu jsme se obrátili na RUO, jmenovitě na předsedu Ivana Binara (Memorandum UVU ČR pro RUO k aktuálním problémům tvůrčích uměleckých profesí a kultury). Cílem dokumentu je ovlivnit jednání u premiéra, ohlášené na 29.7.2003, orientovat RUO nejen na konferenci o stavu kultury, ale i k zaujetí stanoviska k reformě veřejných financí a k vypracování a prosazování návrhů zlepšujících postavení OSVČ - tvůrců.

Ve výše uvedeném kontextu jsme v časové návaznosti na program vlády ČR a na budoucí jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky připravili návrh drobné, ale významné úpravy zákona o dani z příjmů. Změna spočívá v tom, že výše paušální odčitatelné položky (nákladů) u tvůrců by byla zvýšena z dosavadních 30% na 60%. Podstatná část výtvarných umělců by se zbavila starostí s účetnictvím a mohla se věnovat tvůrčím záměrům. Návrh byl zaslán na příslušná místa, o jeho prosazení budeme usilovat až do rozhodnutí sněmovny v září 2003.

Výše uvedené podání bylo úředním postupem předáno k vyřízení Ministerstvu financí. V odpovědi z 30.7.2003 je konstatováno, že ze strany vlády byl návrh daňového zákona předložen sněmovně a nebude již měněn. Náš podnět je zaregistrován pro přípravu změny daňového zákona s předpokládanou platností od 1. 1. 2006. Za tohoto stavu podala UVU ČR zjednodušený návrh (2), který sjednocuje dočasně v § 7, odst. 9 daňového zákona sazbu bodů a) a b) a znamená zvýšení paušální sazby pro umělce z 30 % na 50 %. Současně studiem vládního návrhu změn zákona o daních z příjmů bylo zjištěno, že nově má být v zákoně výslovně uvedeno, že zaplacené členské příspěvky odborovým organizacím (fyzické osoby) i zaměstnavatelským svazům mají být daňově uznatelným nákladem. Vynechání našich profesních organizací jsme kvalifikovali jako diskriminační a připravili jme další návrh (3), který má tuto vadu vládního návrhu odstranit. Oba nové návrhy byly projednány s řadou odborníků i některými poslanci, v jejichž rukou od 23. září 2003 osud zákona leží.

V přípravě:
1. návrh zákonné úpravy určení 3 % rozpočtovaných nákladů stavebních investic z veřejných zdrojů na kultivaci veřejného prostoru (umělecká díla)
2. návrh zákonné úpravy možnosti nákupu uměleckých děl ke kultivaci veřejného prostoru jako nákladové položky

Děkujeme za Vaše náměty a připomínky.

1.7.2003, Oskar Brůža; úpravy a doplnění textu: 26.7.2003; úpravy a doplnění textu 24.9.2003